Lapkričio 27 – gruodžio 3 dienomis šeši Sūduvos gimnazijos mokiniai bei dvi mokytojos turėjo galimybę susipažinti su Balkanų pusiasalyje esančia Šiaurės Makedonijos Respublika. Kelionė į svečią šalį buvo ilga ir varginanti, tačiau pakentėti dėl to, ką parsivežėme namo, buvo tikrai verta. Dalyvavimas Europos Sąjungos finansuojamame „Erasmus+“ projekte „Mokinių dalyvavimas Europos mokyklose: kiek demokratiškos mūsų mokyklos mokiniams Europoje“ suteikė galimybę susipažinti net su keturių skirtingų valstybių: Vokietijos, Šiaurės Makedonijos, Turkijos bei Rumunijos, moksleivių komandomis. Praleistas laikas Kočanuose „Ljupco Santov“ mokykloje praplėtė mūsų žinias apie demokratiją skirtingose Europos šalyse, taip pat padėjo suvokti, jog visos šios valstybės, tarp jų ir Lietuva, turi daug panašumų bei yra demokratiškos.
Kelionės tikslas buvo ne tik dalyvauti projektinėse veiklose bei susipažinti su mokykla, tačiau ir su Šiaurės Makedonijos kultūra bei jos istorija. Buvome nuvykę į šios šalies sostinę – Skopjė. Tikriausiai didžiausią įspūdį paliko miesto centras, Makedonijos aikštė, kurios centre stovi Aleksandro Makedoniečio skulptūra, matyti Šiaurės Makedonijos archeologijos muziejus bei XV a. palikimas – akmeninis tiltas per Vardar upę ir kitoje jo pusėje atsiveriantis vaizdas į kvapą gniaužiantį šalies pasididžiavimą – kalnus. Aplankėme šv. Motinos Teresės memorialinius namus. Be to, keliavome ir į Ohridą, miestą pietvakarių Makedonijoje, garsėjantį Ohrido ežeru, kuris dėl unikalios gyvosios gamtos bei istorinio palikimo yra įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Aplankėme muziejų, esantį ant šio ežero kranto, šv. Jono Pranašo cerkvę bei Šv. Naumo vienuolyną, kur šventovės viduje galima išgirsti ežero bangų sukuriamą šventojo širdies garsų spektrogramą. Taip pat Kočanuose, miestelyje, kuriame apsistojome, dalyvavome vakare, kur vaišinomės tradiciniais šalies patiekalais bei susipažinome su šios šalies tautiniais šokiais. Visos kelionės metu stebėjomės šalies gyventojų svetingumu bei paslaugumu.
Sutikti žmonės, bendradarbiavimas tarpusavyje, anglų kalbos žinių praturtinimas bei drąsa kalbėti prieš auditoriją – tai tik keletas patirčių, kurių parsivežėme namo. Tai buvo neįkainojama patirtis, iš kurios pasiliekame tik geriausius prisiminimus ir norą dar kartą sugrįžti.
Denisa Margelytė, IIG klasės mokinė